تاریخچه‌ی بافت فرش ماشینی در ایران

شروع تولید فرش ماشینی در ایران به قبل از انقلاب و به اوایل دهه‌ی پنجاه هجری شمسی بر می‌گردد. اولین قالی ماشینی تولید داخل در کارخانه‌های مخمل و ابریشم کاشان توسط دستگاه‌های مخملبافی و با الیاف مصنوعی بافته شدند که این فرش‌ها دارای وزنی سبک بودند و همچنین پرزهای کوتاهی داشتند.

در همان دوره برخی از تاجران، فرش‌هایی مشابه با فرش‌های تولیدی داخل را از کشور بلژیک وارد بازار ایران کردند که از کیفیت بالاتری برخوردار بودند و اینچنین سلیقه‌ی مردم ایران را _ که تا پیش از آن فقط از فرش‌های دستباف استفاده می‌کردند _ با این نوع از فرش‌ها آشنا نمودند.

 

 

با استقبال خوبی که مردم از فرش ماشینی به عمل آوردند، خاندان لاجوردی (مالکان گروه صنعتی بهشهر) که از کارخانه داران و سرمایه گذاران کشور بودند، اقدام به تاسیس شرکت صنایع کاشان (فرش ماشینی کاشان) کردند که اولین محصول آن‌ها در سال 1353 به بازار عرضه گردید.

این فرش‌ها با نمونه‌های قبلی کاملا متفاوت و تا حدودی به فرش دستباف شباهت داشتند که به طور خاص فرش ماشینی بافته شده با الیاف طبیعی پشم به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت. به دنبال آن کارخانه‌های فرش دیگری نیز تاسیس شدند و به رقابت پرداختند.

در حال حاضر در کاشان بیش از 1000 کارخانه‌ی فرش در شهرک‌های صنعتی راوند، آران و بیدگل و جعفر آباد وجود دارند که به بافت انواع فرش ماشینی 1200 شانه، 1000 شانه، 700 شانه، سجاده فرش، گلیم و … مشغول هستند.

 

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *